Digitaalisen muutoksen vaiheet

Digitaalisen muutoksen vaiheet

Digitaalinen muutos yritysten välisessä liiketoiminnassa on usein nelivaiheinen prosessi. Muutoksessa edetään eteenpäin, kun taloudellisia ja toiminnallisia hyötyjä halutaan parantaa entisestään nykyisestä jo saavutetusta mallista. 

 

Yritykset lähtevät digitaaliseen muutokseen usein luomalla kotisivuillensa verkkosisältöä, jonka tarkoituksena on helpottaa myyntitiimin työtä sekä tarjota asiakkaille ostokäyttäytymistä helpottavat tiedot. Asiakkaan ostamista halutaan helpottaa tarjoamalla tuotteiden tuotetiedot, käyttöoppaita ja muita tukitietoja. Usein yritykset aloittavatkin digitaalisen muutoksen luomalla tuotekatalogityyppiset nettisivut tai kirjautumisen takana olevat ladattavat katalogit, jotka tarjoavat asiakkaille ja myyjille pääsyn työtään helpottaviin tietoihin. 

 

Usein kun yrityksen tuotedata on järjestelty, halutaan digitaalista prosessia tehostaa aiemmasta manuaalisesta prosessista. Yksinkertainen verkkokauppa on usein seuraava askel digitaalisessa muutoksessa. Verkkokaupaksi voidaan kutsua sivua, josta löytyy vähintään ostoskoriominaisuus ja maksunvälittäjäratkaisut verkkomaksujen suorittamiseksi. Usein yritykset aloittavat digitaalisen muutoksen yksinkertaisella ja mahdollisimman edullisella ratkaisulla. Tällainen ratkaisu on usein yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän laajennus. Rajapinnat eivät välttämättä ole täydellisiä ja huono sivujen käyttökokemus sekä rajoitettu toimivuus ajavat usein yritykset kohti kehittyneempiä monikanavaisia verkkokaupparatkaisuja. 

 

Monikanavainen myyntikokemus mahdollistaa verkkokaupan tehokkaan kasvun ja kehityksen. Usein tässä vaiheessa yritykset alkavat saavuttaa todellista hyötyä ja tehokkuutta digitaalisella muutoksella. Myyntitiimillä on käytössään kaikki digitaaliset työkalut tehostamassa digitaalista muutosta. Näitä ovat muun muassa reaaliaikaiset tuotetiedot, varastotiedot sekä asiakaskäyttäytymisen synkronointi myyntikanavasta riippumatta. Verkkokauppa tarjoaa asiakkaille laajan valikoiman itsepalveluominaisuuksia ja edistyneitä palveluprosesseja sekä mobiilissa että tietokoneella. 

 

Monikanavainen myyntikokemus mahdollistaa lopulta täyden digitaalisen muutoksen. Tässä vaiheessa digitaalinen liiketoiminta on asiakasvuorovaikutuksen keskeinen kanava. Verkkoliiketoiminnan ROI-malli on selkeä ja yritys saavuttaa digitaalisen muutoksen myötä lisätuloja esimerkiksi nykyisten asiakkaiden kertaostosta kasvattamalla, yrityksen tehokkuutta parantamalla ja myyntitiimin työtä tehostamalla. Yritys saavuttaa maksimaaliset taloudelliset ja toiminnalliset hyödyt sekä keskimäärin 50 prosenttia myyntituloistaan digitaalisen kanavan kautta. 

 

Autamme asiakkaitamme suunnittelemaan uusia konsepteja ja teknologisia ratkaisuja, jotka palvelevat asiakkaiden, työntekijöiden sekä liiketoiminnan tarpeita. Näin kehitämme asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta ja tehostamme prosesseja sekä parannamme tuottavuutta. Oletko miettinyt digitaalista muutosta? Varaa ilmainen konsultaatio sertifioidun ammattilaisen kanssa TÄSTÄ!

Katso lisää artikkeleita