Verkkokaupan nopeus ja tehokkuus

Miksi verkkokaupan nopeus ja suorituskyky ovat tärkeitä?

10 vuotta sitten Amazon toteutti tutkimuksen, jossa selvisi, että jokainen 100 ms viivästys verkkosivujen latausajassa vähensi 1 % verran Amazonin myyntiä. Google taas havaitsi, että jokainen 0,5 sekunnin viive sivun avautumisessa laski liikennettä 20 %. Amazon menetti siis 4 miljoonaa dollaria millisekunnissa, kun sivujen nopeus oli 5 millisekuntia hitaampi verrattuna kilpailijoihin. (Einav 2019.)

Huono verkkokaupan suorituskyky ärsyttää sekä asiakkaita että Googlea. Googlen tavoitteena on tarjota mahdollisimman hyviä hakutuloksia ja jos sivujen nopean poistumisen aste (bounce rate) on korkea, algoritmi katsoo sivut huonoiksi. Google on ilmoittanut, että 53 % mobiilikäyttäjistä hylkää sivustot, joiden latautuminen kestää yli 3 sekuntia.

Alapuolella olevasta kuvakaappauksesta käy ilmi, että sekunnin hidastuminen verkkokaupassa teki – 14 % muutoksen orgaanisen liikenteen (ei maksetut mainokset) määrässä. (Gelani 2022.)

Verkkokaupan hakukonenäkyvyys
Verkkokaupan nopeus

 

Tehokkaan verkkokaupan hyödyt

Google käyttää sivun nopeutta hakutulosten sijoitusten määrittämiseen, koska sillä on suora vaikutus sivujen käyttökokemukseen. Yksinkertaisesti nopeammin latautuvilla sivuilla on alhaisempi poistumisprosentti eli toisin sanoen käyttäjällä on parempi käyttökokemus. (Patel 2022.)

Alhaisen nopean poistumisprosentin edut

  1. Alhainen poistumisprosentti = asiakkaiden parempi sitoutuminen.
  2. Alhainen poistumisprosentti lähettää positiivisia SEO-sijoitussignaaleja hakukoneille.

Kuviosta käy ilmi sivujen latausnopeuden vaikutuks sivuilta nopeaan poistumiseen. (Deloitte 2020.)

 

Verkkokaupan nopeuden vaikutus sivuihin

Vähittäiskauppiaan sivujen nopeuden optimointi

Vähittäiskaupassa monet sivujen vierailijat ovat jo asiakkaita ja uskollisia brändillesi. Siksi he siirtyvät suorilla hauilla yrityksesi etusivulle. Tästä syystä vähittäiskauppiaiden tulisi keskittää erityistä huomiota tuotesivujen nopeuden optimointiin, sillä uudet asiakkaat saapuvat usein mainosten kautta tuotesivuille. Asiakkaiden on helpompi hoitaa asiointi kilpailijoiden sivuilla, jos mainoksen laskeutumissivu ja sivujen käyttökokemus ei ole hyvä. (Deloitte 2020.)

Miten voit kurkata verkkokaupan moottoriin?  

Yrityksen tulee ymmärtää verkkokaupan nykyinen tehokkuus, jotta voit panostaa sen kehittämiseen. Google on luonut helppokäyttöisen työkalun, jolla jokainen yrittäjä voi tarkistaa sivujen tehokkuuden. Ennen kuin investoit rahojasi verkkokauppaan myyjien lupausten perusteella, voit itse tarkistaa sivujen suorituskyvyn käyttämällä PageSpeed Insights tool työkalua. Kehittäjille kehittyneempi Googlen tarjoama työkalu on Lighthouse. (Coe 2019.)

Jos et suorita tarkistusta, saatat joutua maksamaan myöhemmin kovia kustannuksia sivujen myöhemmästä kehittämisestä. Tulee myös huomioida, että kaikki verkkokauppa-alustat eivät mahdollista riittävää suorituskykyä.  

Vuonna 2019 Google toteutti kokeen sivujen latausajan vaikutuksesta sivujen käyttökokemukseen. Google antoi kokeeseen osallistujille 60 sekunti aikaa ostaa verkkokaupasta kaiken sen mitä kerkiävät minuutin aikana. Tulokset puhuvat puolestaan, katso video alapuolelta. 

Nopea verkkokauppa-alusta on edellytys menestymiselle

Tehokkaimmat kauppamme saavan Google page speed insight testissä 100/100, vaikka asiakkaalla olisi tuotteita 30 000 tuhatta. 

Alapuolella esitetyssä kuvakaappauksessa on Petrosoftin toteuttama verkkokauppa OrtePHP verkkokauppa-alustalla. OrtePHP on pitkälle automatisoitu ja älykäs verkkokauppa-alusta, joka tukee yrityksen kasvusuunnitelmia digitaalisessa ympäristössä. Kuvakaappaus alapuolella https://jerone.fi/ B2C verkkokaupasta.

Verkkokaupan nopeus ja tehokkuus

Lähteet:

Einav, Y. 2019. Amazon Found Every 100ms of Latency Cost them 1% in Sales. Saatavissa: https://www.gigaspaces.com/blog/amazon-found-every-100ms-of-latency-cost-them-1-in-sales/

Patel, N. 2022. How to Score a Perfect 100% on Google PageSpeed Insights. Saatavissa: https://neilpatel.com/blog/google-pagespeed-insights/?lang_geo=us&amp

Gelani, V. 2022. Why eCommerce Website Performance Matter? Saatavissa: https://aureatelabs.com/ecommerce/ecommerce-website-performance/.

Deloitte 2020. Milliseconds make Millions. Saatavissa: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ie/Documents/Consulting/Milliseconds_Make_Millions_report.pdf

Coe, M. 2019. Milliseconds earn millions: Why mobile speed can slow or grow your business. Saatavissa: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/marketing-strategies/app-and-mobile/milliseconds-earn-millions-why-mobile-speed-can-slow-or-grow-your-business/

 

 

 

 

Katso lisää artikkeleita
1 / 3