Yrityksesi saattaa olla jo siirtynyt tai on pian siirtymässä Universal Analytics:istä - Analytics 4:ään. Jos yrityksesi ei ole vielä suorittanut siirtymää, niin siirtyminen tulisi tapahtua viimeistään 1. heinäkuuta 2023, koska mittauskokonaisuudet lopettavat uusien osumien käsittelemisen. Suositus on viedä tarvittava aiempi datasi uuteen versioon ja jatkaa mittausta sujuvasti myös sen jälkeen, kun Universal Analytics on poistunut käytöstä.
Google Analytics 4 ‑mittauskokonaisuudessa on joitakin samoja perusominaisuuksia, kuten esimerkiksi tavoitteet/konversiot ja Google Ads ‑linkit kuin vastaavassa Universal Analytics ‑mittauskokonaisuudessa. Päivityksen myötä paljon asioita on kuitenkin muuttunut ja olet saattanut ihmetellä esimerkiksi, että minne katosi verkkosivuilta nopeaa poistumista mittaava indikaattori eli bounce rate?
Mikä on poistumisprosentti eli bounce rate?
Termillä bounce Google viittaa "pomppaamiseen", joka tarkoittaa vain yhden sivun istuntoa sivustollasi. Universal Analytics:issä bounce rate % eli välitön poistumisprosentti viittaa niiden vierailijoiden prosenttiosuuteen, jotka poistuvat verkkosivustoltasi (tai "palautuvat" takaisin hakutuloksiin tai viittaavaan verkkosivustoon) nähtyään vain yhden sivustosi sivun.
Google laski näihin istuntoihin mukaan myös ne käyttäjät, jotka olivat käyttämättä sivua yli 30 minuutin ajan.
Mikä saattaa aiheuttaa korkean poistumisprosenttisi?
Korkea poistumisprosentti on suhteellinen termi, joka riippuu luonnollisesti yrityksesi tavoitteista ja sivuston sisällöstä. Semrushin sivustoilta keräämän datan mukaan keskimääräinen välitön poistumisprosentti on 41–55%. Puolestaan kaikkea yli 46% pidetään korkeana poistumisprosenttina.
Tämä sopii hyvin yhteen aiemman RocketFuel-tutkimuksen tietojen kanssa, jonka mukaan useimpien verkkosivustojen bounce rate on 26–70%.
Koska nopean poistumisen prosentti vaihtelee toimialan mukaan, ei jokaiselle toimialalle täydellistä poistumisprosenttia ole olemassa. Toimialasta riippumatta merkittävän korkea nopean poistumisen prosentti kertoo usein jostakin sivuston sisäisestä ongelmasta, joita voivat olla muun muassa:
- Verkkosivun hitaat latausajat. Jo vuonna 2017 Google ilmoitti, että 53% mobiilikäyttäjistä hylkää sivustot, jotka latasivat yli 3 sekuntia. Lue lisää aiheesta tästä.
- Käyttöliittymän huono suunnittelu: Jos verkkosivustollasi on vaikea navigoida, tai se ei ole mobiiliystävällinen.
- Selkeän toimintakehotuksen puute: Verkkosivustosi ei kerro käyttäjille selkeästi, mitä haluat heidän tekevän.
- Jos tuotteiden tai palveluiden kuvaukset ovat epäselviä, epätäydellisiä tai harhaanjohtavia.
- Kilpailijoita korkeammat hinnat.
Mikä on normaali nopean poistumisen prosentti?
Kerättyjen tietojen perusteella SemRush tarjosi keskimääräisiä poistumisprosentteja erityyppisille verkkosivustoille:
Sivuston tyyppi | Bounce rate / poistumisprosentti |
Verkkokauppa- ja vähittäiskauppasivustot | 20% - 45% |
B2B-sivustot | 25% - 55% |
Liidien luontiin tehty sivu | 30% - 55% |
Muut kuin verkkokaupan sisältösivustot | 35% - 60% |
Laskeutumissivut | 60% - 90% |
Blogisivustot | 65% - 90% |
Mihin bounce rate katosi?
Google ei suoranaisesti poistanut bounce rate mittaria, vaan pikemminkin korvasi sen uudella ja parannetulla mittarilla nimeltä "sitoutumisaste" eli engagement rate.
Sitoutumisprosentti eli engagement rate on sitoutuneiden istuntojen prosenttiosuus, kun taas välitön poistumisprosentti bounce rate, on niiden istuntojen prosenttiosuus, jotka eivät olleet sitoutuneita istuntoja.
Sitoutumisprosentti päivittää muutamia bonce rate mittarin ominaisuuksia vastaamaan tämän päivän kuluttajakäyttäytymistä. Nimittäin GA4:n sitoutumisaste sisältää istunnot, joissa kävijä viettää sivulla vähintään 10 sekuntia tai oli saavuttanut asetetun tuloksen / konversion, vaikka hän ei olisi käynyt millään muilla sivuilla. Muutoksen seurauksena yrityksesi poistumisprosentti pitäisi olla alhaisempi GA4:ssä.
GA4:ssä löydät sivustosi sitoutumisprosentin siirtymällä kohtaan Hankinta > Käyttäjien hankinta tai Hankinta > Liikenteen hankinta.
Googlen päivityksen myötä sitoutumisastetta mittaava prosentti on nyt yrityksille tarkempi ja osuvampi mittari. Google Analytics 4:ssä välitön poistumisprosentti voidaan laskea määrittämällä niiden istuntojen prosenttiosuus, jotka eivät olleet sitoutuneita istuntoja. Toisin sanoen, välitön poistumisprosentti on sitoutumisasteen käänteisarvo.
GA4:ssä sitoutumisprosentti laskee vierailijan sitoutuneeksi, jos hän on käynyt yli 2 sivulla, viettänyt sivustollasi vähintään 10 sekuntia tai suorittanut halutun konversion/tuloksen.