PWA (Progressive Web Application) on modernin ja eri päätelaitteille mukautuvan verkkosivuston ja natiivin puhelinapplikaation välimuoto, joka yhdistää parhaat puolet sekä verkkokaupoista, että mobiilisovelluksista. Progressiivinen web sovellus näyttää aivan tavalliselta verkkosivulta selaimessa, mutta käyttäytyy ja toimii kuten puhelinapplikaatio.
Toisin sanoen asiakkaan ei tarvitse erikseen ladata PWA:ta Play-kaupasta tai App Storesta, vaan PWA käynnistyy normaalina verkkokauppana selaimessa ja käyttäjän selatessa sivua, hän saa kehotuksen lisätä verkkosivuston puhelimen aloitusnäyttöön. Kun käyttäjä on hyväksynyt pyynnön, PWA näkyy puhelimen aloitusnäytössä muiden sovellusten tapaan.
Google ja Microsoft korostavat jatkuvasti PWA:n tärkeyttä eikä ole merkkejä siitä, että hakukoneiden johtavat jätit luopuisivat tästä lähiaikoina. Päinvastoin PWA tulee todennäköisesti olemaan yksi suurimmista sijoitusperusteista Googlen hakukoneissa!
PWA:n alkuperä
PWA:n hyödyt
Kaikki verkossa tuotteita tai palveluita myyvät yritykset hyötyvät PWA:sta, sillä sovellus muistaa asiakkaat ja heidän ostohistorian. Asiakkaalla on aina käytössään ajankohtainen tieto ja personoitu asiakasnäkymä.
Modernit asiakkaat eivät myöskään halua etsiä ja ladata sovelluksia. PWA ohjaa käyttäjää lisäämään verkkosivun aloitusnäytölleen suoraan yrityksen verkkosivuilta. Latauksen tiedostokoko on myös natiivia puhelinapplikaatiota huomattavasti pienempi.
Vuoden 2018 jälkeen verkkosivujen nopeudesta tuli hakutuloksiin vaikuttava tekijä. Google korostaa jatkuvasti enemmän sivujen nopeuden eli latausajan merkitystä kriteerinä hyvälle asiakaskokemukselle. PWA ratkaisee tämänkin ongelman, sillä sisällön latauksen voi tehdä taustalla. Google on ilmoittanut, että 53 % mobiilikäyttäjistä hylkää sivustot, joiden latautuminen kestää yli 3 sekuntia.
Voit käyttää PWA:ta myös offline- tilassa tai huonoilla nettiyhteyksillä. Asiakkaita voi palvella maasta tai sijainnista riipumatta nopeasti ja aina, kun asiakkaat sitä tarvitsevat.
Voit lähettää asiakkaille personoituja push-ilmoituksia, jotka tarjoavat paremman käyttäjäkokemuksen kuin spämmäävät sähköpostit.
Hyödyt pähkinänkuoressa
- Sovellusta voi käyttää myös offline-tilassa
- Push-ilmoitukset
- Personoitu näkymä
- Todella nopeat latausajat
- Käyttäjäkokemus tuntuu samalta kuin natiiviapplikaatioissa
- Ohjaa käyttäjää lisäämään verkkosivun aloitusnäytölle
- PWA tulee todennäköisesti olemaan yksi suurimmista sijoitusperusteista hakukoneissa esimerkiksi Googlessa
Voit toimia toimialasi edelläkävijänä
Tutkimuksen mukaan yli puolet vastanneista yrityksistä ei tiennyt, mitä PWA:t ovat. Tämä osoittaa, että investointien puute PWA-verkkokauppaan johtuu riittämättömästä tiedosta ja siitä, kuinka PWA voisi tehostaa verkkoliiketoimintaa. Yritykset, jotka investoivat tällä hetkellä PWA:han, voivat sitouttaa asiakkaitaan ennennäkemättömällä tavalla ja toimia toimialansa edelläkävijöinä ennen kilpailijoiden tuloa PWA-markkinoille.
Treebo otti käyttöön PWA:n ja konversiot kasvoivat nelinkertaisesti vuoden takaiseen verrattuna.
Best Western River North -hotellin liikevaihto kasvoi PWA:n myötä – 300 %.
Trivago saavutti 150 %:n kasvun ihmisten määrässä, jotka lisäsivät uuden PWA:n aloitusnäytölleen.
Miten PWA:n kanssa pääsee alkuun?
Nimitys progressiivinen tulee siitä periaatteesta, että ominaisuuksia voidaan ottaa käyttöön portaittain. Kaikkea ei siis ole pakko toteuttaa kerralla. PWA onkin luonnollinen jatkumo digitaalisen myyntikanavan kehittämiselle.
PWA pystytään rakentamaan jo olemassa olevan verkkosivuston”kylkeen”, jolloin säästytään isoilta kustannuksilta suhteessa siihen, kun rakennetaan erillistä natiivia Android- tai iOS-applikaatiota. Myös kehitys ja ylläpito ovat merkittävästi perinteistä mobiilisovellusta edullisempia.
Mietityttääkö PWA? Haluaisitko testata, voisiko se olla sopiva ratkaisu digikehitystarpeisiisi? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!