Verkkokaupan perustamisen suunnittelu

Verkkokaupan perustamisen suunnittelu

Verkkokauppa investointina vaatii laajaa suunnittelutyötä ja harkintaa. Ennen yrityksen pääoman investointia tulisi osata vastata kysymyksiin kuten mitä tehdään, kuinka tehdään ja kuinka paljon tehdään. Verkkokauppaan investointina liittyy etukäteiskustannuksia sekä pidemmän aikavälin kustannuksia. Etukäteiskustannuksia ovat muun muassa ihmiset, infrastruktuuri, datan valmistelu, projektinhallinta sekä teknologiset investoinnit. Pidemmän aikavälin kustannuksia ovat esimerkiksi markkinointikustannukset, henkilöstökustannukset sekä kaikki infrastruktuuri- ja teknologiakustannukset. 

 

Oikeat ihmiset osaksi verkkokaupan kehitystyötä

Ensimmäisenä investointina verkkoliiketoimintaan siirryttäessä tulisi olla oikeiden ihmisten valinta osaksi prosessia. Projektin onnistumisen edellytys on oikeiden ihmisten hyödyntäminen kehitystyössä. Projektin johtoon tarvitaan henkilö, jolla on valtuudet johtotehtäviin sekä visio ja ymmärrys digitaalisesta tavoitteesta ja kyky johtaa tehokkaasti projektin toteuttamista yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Jokaisen projektiin osallistuvan henkilön tulee olla mukana projektissa täysillä.

"Usein myyntihenkilöt vastustavat digitaalista muutosta peläten oman työnsä ja vastuidensa puolesta. Varsinkin jos palkkamalli on komissiopohjainen, on myyjien pelko ymmärrettävää. Useat B2B-yritykset ovat ratkaisseet tämän ongelman niin, että myyjille maksetaan myyntikomissio normaalin mallin mukaan, vaikka asiakas tekisi tilauksen verkkokaupan kautta, jos kyseessä on myyjän oma asiakas."

Tämä yksinkertainen järjestely saa myyjien luottamuksen digitaaliseen muutokseen ja kaikki tiimin osapuolet hyötyvät digitaalisesta muutoksesta. 

 

Monet ennen manuaalisesti hoidetut prosessit ovat automatisoitavissa

Vaikka osa asiakaspalvelun prosesseista voidaan viedä verkkoon, ihmisten roolia asiakaspalvelussa ei voi korvata kokonaan. Verkkokaupalla voidaan vähentää asiakaspalvelun tai myyjien työtä huomattavasti, sillä monet ennen manuaalisesti hoidetut prosessit ovat automatisoitavissa. Näitä ovat asiakastilin hallinta, tilauksen seuranta ja esitäytetyt vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Kuitenkin B2B-liiketoiminnassa on syvät juuret asiakassuhteissa eikä näiden ylläpitämisestä kannata luopua. Jos asiakkaalla on ongelmia esimerkiksi tilauksen kanssa, tulee yrityksellä olla yhteyshenkilö, jonka voi tavoittaa esimerkiksi puhelimella, sähköpostilla tai nettisivujen chatilla. Kunnollinen asiakaspalvelu parantaa asiakkaiden palveluprosessia. 

 

Opastamme verkkokaupan perustamisen suunnittelussa

Autamme asiakkaitamme aina datan yhdistelyssä, analysoinnissa sekä sen hyödyntämisessä päätöksenteon tukena. Suunnittelumme verkkokaupat ihmislähtöisesti. Suunnittelun keskiössä ovat aina loppukäyttäjät sekä yrityksen sisäiset toimijat. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa ilmainen konsultaatio sertifioidun ammattilaisen kanssa TÄSTÄ!

Katso lisää artikkeleita