Vieraskynä: Sujuva maksaminen parantaa B2B-verkkokaupan konversiota

Vieraskynä: Sujuva maksaminen parantaa B2B-verkkokaupan konversiota

Helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia verkkokaupan maksuprosessin konversiolle. B2B-verkkomaksaminen on tyypillisesti ollut monimutkaisuudessaan näiden vastakohta. Mikä vaikuttaa maksuvaiheen konversioon, ja miten sitä voi parantaa B2B-verkkokaupassa?


Mikä vaikuttaa verkkokaupan maksuvaiheen konversioon?

Verkkokaupan maksuvaiheen konversio muodostuu monesta asiasta. Konversion kannalta merkittäviä ominaisuuksia ovat maksuprosessin helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus ja toimintavarmuus, selkeästi esitetyt kustannukset sekä maksutapavalikoima. 

Maksutapavalikoima ja toimintavarmuus ovat olennaisia tekijöitä ostosten onnistumisessa. Paytrailin raportin mukaan ongelmat maksuprosessissa tai sopivan maksutavan puute ovat sangen yleisiä syitä ostoksen keskeyttämiselle: 9 % ostosten keskeyttämisistä johtui maksuprosessin ongelmista, 8 % puolestaan sopivan maksutavan puutteesta.

Verkko-ostamisen arkipäiväistyminen on nostanut asiakkaiden vaatimustasoa myös verkkomaksamiselle, ja maksamiselta odotetaan nopeutta ja helppoutta. Tästä kertoo esimerkiksi mobiilimaksutapojen suosion räjähdysmäinen kasvu viime vuosien aikana.

Räjähdysmäisesti on kasvanut myös yritysten välinen verkkokauppa, eli B2B-verkkokauppa. Sen osuus on suurentunut vuosi vuodelta, ja tällä hetkellä sen volyymien arvioidaan olevan jopa kaksi kertaa kuluttajaverkkokauppaa suurempia.

Jotta B2B-verkkokaupan käytettävyys ja konversio nousisivat kuluttajakauppojen tasolle, kannattaa maksuprosessin haasteita ratkoa ja viilata prosessista sulava – mutta miten B2B-maksaminen eroaa kuluttajakaupasta ja mitä B2B-maksamisen haasteet ovat?

 

Mitä käyttäjät odottavat maksamiselta – ja mitä haasteita B2B-maksamisessa näihin liittyen on?

Asiakkaat odottavat sekä verkko-ostamiselta että maksamiselta helppoutta, riskittömyyttä ja turvallisuutta. Helppouden arvostus on viime vuosina vahvistunut, ja vuonna 2021 kolmannes asiakkaista mainitsi verkko-ostamisen syyksi juuri helppouden.

Lukuisat välivaiheet, kuten useat täytettävät lomakkeet tai pakollinen käyttäjätilin luominen, maksuprosessissa vaikuttavat aina konversioon ja kaupan käytettävyyteen. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä useampi välivaihe prosessissa on, sitä useampi käyttäjä keskeyttää ostamisen.

B2B-verkkokaupoissa ostosten tekeminen, ja erityisesti niiden maksaminen, on ollut leimallisesti kuluttajakauppoja haastavampaa. Se on yleensä vaatinut joko käyttäjätilin luomista kauppaan, monimutkaisia osto-oikeutuksia tai usean henkilön osallistamista maksuprosessiin.

Käyttäjätilin luomiseen on usein sidottu myös laskutussopimuksen tekeminen verkkokauppiaan ja asiakasyrityksen välille. Tämä paitsi vähentää spontaaneja ostoja, on myös kauppiaalle riskialtista. Rahojen siirtyminen kauppiaalle kestää, ja jos laskut jäävät maksamatta, syntyy helposti pitkään kestävä perintäkierre.

 

Miten ratkaista B2B-maksamisen haasteita?

Iloinen uutinen on, että myös B2B-verkkokauppoihin ja -maksamiseen on nykyään mahdollista tuoda kuluttajapuolelta tuttuja helppouden, nopeuden ja riskittömyyden ominaisuuksia.

Yritysten näkökulmasta yksinkertaisessa verkkomaksamisessa on seuraavia elementtejä:

 -   Verkkokauppaan ei tarvitse rekisteröityä ja tehdä laskutussopimusta

-   Ostaminen ei ole sidottu tiettyyn maksutapaan, kuten yrityksen korttiin

-   Ostovaltuutus onnistuu osana maksuprosessia samoin kuin kuluttajakaupassa

-   Lasku ostoksesta menee suoraan ostavalle yritykselle.

Nykyaikainen B2B-lasku -maksutapa tarjoaa nämä ominaisuudet ja toimii kuluttajille suunnattujen, helppokäyttöisten laskutuspalveluiden tavoin. B2B-laskulla maksettaessa asiakasyrityksen tunnistaminen ja henkilön ostovaltuutuksen tarkastaminen hoituvat maksuprosessin aikana, ja itse laskuttamisen hoitaa maksutapakumppani.

Kauppias saa siis summan itselleen muutamassa päivässä, mikä nopeuttaa rahankiertoa ja pienentää verkkokauppiaan riskejä. Ostaja puolestaan saa laskun suoraan yritykselle itse valitsemallaan maksuajalla – nämä molemmat ovat tuttuja ominaisuuksia kuluttajakaupasta.

Oletko kiinnostunut helppokäyttöisestä B2B-laskusta? Lue lisää yrityslaskusta »

Kirjoittanut: Saila Marttila - Content Marketing Manager - Paytrail

 

Katso lisää artikkeleita
1 / 3