Voimme puhua B2B-verkkoliiketoiminnasta eli yritysten välisestä liiketoiminnasta silloin, kun yritys myy tuotteita tai palveluita toiselle yritykselle digitaalisen kanavan kautta. Globaalin pandemian myötä yritysten välinen liiketoiminnan kehitys on keskittynyt monikanavaisen asiakaskokemuksen parantamiseen. Vaikka moni yritys on startannut jo digitaalisen loikan, on vielä monta yritystä, jotka hoitavat kaiken myynnin käyttäen katalogeja ja hintalistoja. Asiakkaat hoitavat tilaukset ottamalla yhteyttä myyntihenkilöön soittamalla, sähköpostilla tai faxilla. Myyntihenkilö lisää tilauksen järjestelmään ja lähettää toimituksen.
On ymmärrettävää, että moni B2B-yritys ei ole vielä digitalisoinut liiketoiminnan prosesseja. Uuden myyntikanavan luominen on aina haastavaa. Yritys ei voi vain pystyttää uutta myyntikanavaa ja palata entiseen liiketoimintamalliinsa. Liian usein B2B-yritykset ajattelevat verkkokaupan vain uuden maksuportaalisivun rakentamisena. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan verkkokauppa kehittää yrityksen koko liiketoimintamallia kulttuurisesti, rakenteellisesti ja toiminnallisesti. Verkkokauppa ei ole myyntitiimin loppu, vaan se on suorituskykyisemmän ja tehokkaamman organisaation alku ja siinä myyntitiimi on osa prosessia.
Vuonna 2018 Vertical Web Media julkaisi tutkimuksen yritysten välisen verkkokaupan kehityksestä koskien erityisesti valmistajia. Vuonna 2018 vain 40 % tuotteiden valmistajista oli avannut digitaalisen myyntikanavan. Samassa tutkimuksessa selvisi, että 70 % yrityksistä suunnitteli myyntikanavan avaamista seuraavan parin vuoden aikana. Verkkoliiketoiminnan aloittamisen ikkuna kapenee koko ajan. Yritykset, jotka eivät toimi, saattavat jäädä kilpailijoistaan kehityksessä auttamatta jälkeen.
Yrityksen ja kuluttajien välisestä verkkokaupasta (B2C) olemme oppineet sen, että yritykset, jotka odottavat liian kauan, saattavat jäädä digitaalisesta kehityksestä niin kauas jälkeen, että kehityksen kiinniottaminen on lähes mahdotonta. Taulukosta on nähtävissä Yhdysvaltojen markkinajohtajayritysten 10 vuoden markkina-arvon kehitys. Sears, Target, Walmart, Nordstrom, Kohl’s, Macys, JCPenney ja Best Buy investoivat myymälöiden kasvattamiseen, kun vertailukohteena oleva Amazon investoi pelkästään verkkoliiketoiminnan kehittämiseen.