Automatisoitu markkinointi

Automatisoitu markkinointi -Mitä se on?

Automatisoitu markkinointi tarkoittaa koneoppimisella tehostettua teknologiaa, joka hallitsee markkinointiprosesseja ja kampanjoita useissa kanavissa automaattisesti.

Koneoppiminen tekee työn puolestasi optimoimalla mainokset ja näyttämällä tuotteita automaattisesti niille Google-alustojen käyttäjille, jotka todennäköisesti ostavat ja käyttävät enemmän rahaa. Nerokasta, eikö?

Miten markkinoinnin automaatio toimii?

Kun puhutaan automaattisesta markkinoinnista, on tärkeä ymmärtää, että koneoppiminen on aina yhtä tehokas kuin niihin syöttämämme data.

Dataa voidaan kerätä monien kanavien kautta rajapinnan avulla. Tähän voidaan hyödyntää sähköpostia, verkkosivustoa, sovelluksia, sosiaalisen median kanavia ja niin edelleen. Riittävän kattava data auttaa luomaan tasokkaan näkymän jokaisesta asiakkaasta. Tästä eteenpäin markkinoinnin automaatio tekee kaiken työn ja jatkojalostaa kerättyä dataa segmentointi- ja kohdistusprosesseja tehostamalla. Teknologia ei näytä samaa mainosta kaikille vaan osaa räätälöidään kullekin asiakkaalle automaattisesti hänen profiilinsa perusteella.

"Tästä eteenpäin markkinoinnin automaatio tekee kaiken työn ja jatkojalostaa kerättyä dataa segmentointi- ja kohdistusprosesseja tehostamalla. Teknologia ei näytä samaa mainosta kaikille vaan osaa räätälöidään kullekin asiakkaalle automaattisesti hänen profiilinsa perusteella."

Googlen älykäs teknologia hoitaa homman

Puhuttaessa Googlesta markkinoinnin automaatiotyökaluna, Google Marketing Platform:in mukautettu algoritmi mahdollistaa sen, että markkinoijat voivat syöttää omia tietojaan, ja työkalu optimoi sitten kampanjat asettamiensa parametrien perusteella koneoppimisen avulla. Tällainen soveltaminen auttaa markkinoijia siirtämään painopisteensä manuaalisesta optimoinnista strategiseen ajatteluun.

Mikä on ihmisen rooli automatisoidussa tulevaisuudessamme?

Kaikkea ei voi automatisoida. Tuloksia on hyvä seurata tasaisin väliajoin. Markkinointivastaavana haluat myös luoda tavoitteen, jota koneoppiminen lähtee kehittämään. Toisin sanoen, kun automaatiotyökalu käynnistetään, tulisi valita tavoite sen mukaan, mitä haluat ensisijaisesti saavuttaa kampanjallasi. Tavoitteita voi olla useampi tai se voi olla esimerkiksi parempi myynti, enemmän liidejä tai enemmän potentiaalisia asiakkaita sivustollesi.

L’Oréal toimi edelläkävijänä

Henkilökohtaista hygieniayhtiötä myyvä L'Oréal oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka ottivat käyttöön Googlen pilotin automaattisessa markkinoinnissa. Yritys otti automaattisesti käyttöön tietyt kampanjasuositukset ja poisti manuaalisen työn.

"Näimme heti tulokset. Yksikkömme säästi huomattavasti aikaa, pelkästään maaliskuussa säästimme 25 tuntia optimointia. Tämä antoi meille mahdollisuuden vaihtaa painopistettämme uusasiakashankinnasta L'Oréalin sivujen konversioiden kehittämiseen verkkosivustolla. Kokeilu johti lopulta huomattavasti parempiin liiketuloksiin." Franziska Jaeger / Director of Search & Automation Lähde: ThingWithGoogle

Yhteenveto

Nämä uudet kampanjat auttavat maksimoimaan mainosten tulokset kaikilla Googlen ja Meta Platformin alustoilla, kuten YouTubessa, haussa, verkossa, Instagramissa ja Facebookissa. Esimerkkinä automatisoidusta markkinoinnista OrtePHP -verkkokauppa-alusta synkronoi rajapinnan välityksellä kattavasti tietoja Googlen ja Facebookin välillä. Datasiirron avulla luodaan kohdennettuja dynaamisia mainoksia relevantteihin asiakassegmentteihin.

Petrosoftin verkkokauppa-asiakkaillemme kuuluvat automatisoidun markkinoinnin työkalut, käyttöönotto, tavoitteiden asettaminen ja kehitysehdotukset.

 

Lähteet:

Nuss. T. 2021. How the modern marketer is embracing automation. Saatavissa: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/marketing-strategies/automation/eprofessional-automated-marketing-solutions/

Bailey. M. 2018. Inside Google Marketing: 4 ways we’re planning for an automated future. Saatavissa: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/automation/business-marketing-automation/

Google. 2022. Marketing analytics and AI solutions. Saatavissa: https://cloud.google.com/solutions/marketing-analytics

Karnowski. M. 2021. Top digital marketing trends and predictions for 2022. Saatavissa: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/consumer-insights/consumer-trends/latest-digital-marketing-trends-2022/ 

Katso lisää artikkeleita