Headless commerce

MITÄ TARKOITTAA HEADLESS-VERKKOKAUPPA?

Headless arkkitehtuuri kasvattaa suosiotaan jatkuvasti eikä ihme, sillä headless mahdollistaa paremman asiakaskokemuksen ja ketterän jatkokehityksen. Jotta voi ymmärtää, olisiko headless verkkokaupparatkaisu oikea ratkaisu yrityksellesi, tulisi ymmärtää arkkitehtuurien eroavaisuudet.

Headless vs platform-based (Monolith)

Alustapohjaisessa (platform-based) arkkitehtuurissa koko verkkokaupparatkaisu toimii yhtenä kokonaisuutena eli alusta ja käyttöliittymä ovat yksi kokonaisuus. Ratkaisu ei mahdollista rajatonta kustomointia, sillä minkä tahansa työkalun, toiminnon tai ominaisuuden muuttaminen voi vaikuttaa järjestelmän toiseen osaan. Lisäosat myös heikentävät koko järjestelmän suorituskykyä. Tällaista ratkaisua voidaankin pitää ns. pakettiratkaisuna. 

Alustapohjaiseset järjestelmät estävät verkkokaupan kustomoinnin lukitsemalla ominaisuudet olemassa olevaan kehitysympäristöön. Alustapohjainen järjestelmä myös vanhenee hyvin nopeasti, joten suuret päivitykset tai muutokset ovat hitaita sekä voivat tulla kohtuuttoman hintaisiksi.

Headless ratkaisussa vältytään vastaavilta ongelmilta, sillä käyttöliittymän ja frontin teknologia rakennetaan täysin erikseen. Toteutuksessa frontend ja backend ovat irrallaan toisistaan ja viestivät rajapintojen eli API:en välityksellä. Näin yrityksellä on mahdollisuus linkittää useita käyttöliittymiä tai taustaohjelmia yhteen.

Alapuolella olevassa kuvassa on kuvattu headless verkkokauppa-arkkitehtuuria, jossa front-end eli verkkosivustokokemuksen visuaaliset komponentit on erotettu back-endistä eli taustaelementeistä. Jokainen järjestelmäkomponentti toimii toisistaan ​​riippumatta, mutta ohjelmistot viestivät rajapintojen välityksellä. 

Headless Commerce

Mitä hyötyä headless arkkitehtuuri tuo verkkokauppiaalle?

  • Headless mallissa käytössä on yksi taustajärjestelmä, jonka kautta voidaan hallita kaikkia kanavia yhden käyttöliittymän kautta. Näin tiimit eivät joudu hallitsemaan useita eri alustoja ja järjestelmiä. 
  • Headless arkkitehtuuri mahdollistaa verkkokaupan frontin täyden kustomoinnin, jolloin verkkokauppias voi keskittyä täysillä asiakaskokemuksen kehittämiseen. Voit hallita kaikkia elementtejä, joiden kanssa asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa ja kehittää asiakaskokemusta hyödyntämällä kokeellista suunnittelua. Tämä mahdollistaa täysin räätälöityjen asiakaskokemusten luomisen.
  • Luonteeltaan ketterä API-pohjainen headless verkkokauppa mahdollistaa tiedon siirtämisen muiden liiketoimintaratkaisujen kanssa.
  • Headless arkkitehtuuri lisää verkkokaupan nopeutta ja käytettävyyttä, mikä mahdollistaa asiakkaalle paremman asiakaskokemuksen.
    • Kehittäjät voivat työskennellä nopeammin, koska käyttöliittymä ei ole riippuvainen taustajärjestelmästä.
    • Uusia teknologioita ja ominaisuuksia voi testata ilman, että taustajärjestelmän toiminnasta tarvitsee huolehtia. 

    Headless teknologia ei luonnollisesti sovellu kaikille ja voi aiheuttaa lisätyötä ohjelmistokehityksessä. Suuremmissa digikehityshankkeissa on kuitenkin usein niin paljon frontend-räätälöintiä ja monta myyntikanavaa, että headless-lähestymistapa on perusteltu. 

    Muista, ettei sinun tarvitse valita vain yhtä ratkaisua, sillä useimmat suurimmista verkkokauppiaista käyttävät elementtejä monestakin eri arkkitehtuurista. Jos haluat viedä digitoteutuksesi vielä astetta pidemmälle, astuu composable commerce esiin. Toisin kuin headless-ratkaisussa, composable commercessa jokainen komponentti valitaan erikseen. Näin myös jokaista yksittäistä palasta on mahdollista muokata niin, ettei se riko kokonaisuutta.

    Mietityttääkö headless? Haluaisitko testata, voisiko se olla sopiva ratkaisu digikehitystarpeisiisi? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!

    Katso lisää artikkeleita